2017-09-27

”Transition from Land” – Takmålning i Sickla

Inom Funkia arbetar vi med att på olika sätt främja en hållbar utveckling i våra projekt, där vårt arbete handlar om att gestalta, planera och förvalta miljöer på ett sätt som står sig en lång tid framöver. Våra projekt kräver kunskap inom ett brett kunskapsfält som spänner över områden som ekologi och biologisk mångfald, konstnärlig gestaltning, ekonomi och kulturella och sociala processer. Takmålningen i Sickla ingår i Funkia landskapsarkitekters utvecklingsarbete där vi på olika sätt tar upp frågor som är aktuella i samhällsdebatten. Motivet är resultatet av en gemensam kreativ process på Funkia som kallas Funksy, där vi tillsammans har skissat på olika förslag till en utformning.

 

Verket syftar till att synliggöra landskapets förändring genom klimatförändringen. Förslaget Transition from land tar avstamp i diskussionen kring den pågående förändring av landskapet. Målningen är en konstnärlig tolkning av ett framtidscenario där Sicklahalvön återigen blir en ö. Ordet Sickla betyder också i sig ”sidlänt ställe, där vatten framkommer, småträsk”, vilket vittnar om att platsen sedan lång tid tillbaka har en historia kopplat till just vattnet. Installationen representerar det ständigt förändeliga Sickla där vattnet har och kommer att prägla platsen.

Den 26 September 2017 utfördes målningen på taket av Funkias medarbetare. Förslaget utgörs av ca 190 lmp målade linjer som är 200 mm breda, tillsammans med de större fälten utgör det ca 148 kvm målad yta. Färgen applicerades med roller  på skaft efter linjedragning med krita. Färgen kommer flagna på sikt vilket också bidrar till verkets förgänglighet.


2016-05-09

Studieresa Japan

Årets studieresa gick till ett körsbärsblommande Japan. Under fyra intensiva dagar i mitten av april besökte vi tempelträdgårdar, parker, torg, hamnar och tätbefolkad storstad.

Resan började i Kyoto där vi med cykel lätt tog oss fram på slingrande gator genom myllrande traditionella kvarter och tempelområden i denna historiska stad. Vi besökte bland annat zen-templet Kodai-ji i Higashiyama distriktet som med sina nyutsprungna lönnar och imponerande byggnader förde oss rätt i in den Japanska tempelkulturen och där turister med förtjusning och selfiepinnar klädde ut sig till Geishor för en dag. Några höjdpunkter under vår Kyotovistelse var den körsbärsblommande kanalpromenaden Filosofens väg, bambuskogen vid Koto-in och de skimrande moss- och stenträdgårdarna vid Ryoan-ji och Daitoku-ji.

Resan fortsatte sedan vidare med Shinkansen mot Tokyo med stopp i hamnstaden Yokohama. Det som från början var en liten fiskehamn blev den första porten mot omvärlden 1859 då Japan öppnades upp för handel, och växte därmed snabbt till sin nuvarande status som Japans andra största stad. Den äldre Ōsanbashi-piren från slutet av 1800-talet rekonstruerades mellan 1988- 2002 och återföddes som Yokohama International Passenger Terminal designad av Foreign Office Architects, Alejandro Zaera-Polo and Farshid Moussavi och vann 2004 Enric Miralles Prize. Piren har åldrats väl och vi imponerades av det komplexa och enorma trädäcket som inspirerats av havets vågor. Yokohama bjöd också på effektfulla offentliga platser, en något spacead påsk-trädgårdsfestival och promenader med historiska spår. Efter en heldag i detta område tog vi oss vidare in till Tokyo där vi mötte folkmassorna som vid grönt ljus myllrade kors och tvärs vid Shibuya crossing. Under våra sista dagar i Tokyo upplevde vi stark puls och folkliv i Ginza, promenerade i Hama-rikyu gardens och  avslutade med en karaokekväll i neonljusets Shinjuku.

20160411_121232 Jimmy6 DSC_0091 Jimmy4 my2 20160412_122225 DSC_053320160413_102911 20160413_20414720160413_202327 DSC_0396



2014

juli 2014

Brandvägar

2012

2008