Bifrost

Vinnaren av InfraLIGHTER award 2022: från innovation till verklighet

Vad är BIFROST?

Projektet BIFROST startade som ett Vinnova-subventionerat forskningsprojekt och bidrag till innovationstävlingen ”infaLIGHTER” award 2022”, som det också vann. Tävlingens utmaning var att skapa en innovativ och lätt gång-och cykelbro med rationell transport och montering och minimal påverkan på trafik, miljö och befintlig infrastruktur.

Grundtanken med projektet BIFROST var att utmana konventionen vad gäller brobyggande och introducera ett både klimatsmart och estetiskt alternativ: modulära brokonstruktioner i trä. Just trä har en förmåga lyfta det omgivande landskapet tack vare sina taktila egenskaper och sin förmåga att interagera med ljus, och kan i urbana sammanhang spela en viktig roll för vår upplevelse av ett annars betong-dominerat landskap. Övertygelsen om att trä var rätt materialval förstärktes av det är det lättaste konstruktionsmaterialet som naturen har att erbjuda samt de många logistiska möjligheter som visade sig genomförbara genom BIFROST-konstruktionen:

  • Den kan lätt demonteras och återanvändas
  • Den är tillverkad av standardkomponenter som lätt kan hanteras med mankraft och finns tillgängliga i vanligt byggsortiment
  • Den är lätt att underhålla med parallella komponenter som möjliggör partiellt utbyte av den bärande konstruktionen
  • Den går att prefabricera för snabbt montage
  • Den modulära konstruktionen med korta standarddimensioner medför såväl minimal klimatpåverkan, kostnad och vikt som en flexibilitet i design och funktion.

Genom ett starkt samarbete mellan Trafikkontoret på Stockholm stad, KTH, TImber Bridge Specialists, Gaia arkitektur och Funkia landskapsarkitektur samlades en bred kompetens med specialistkunskaper för hela processen från projektering till utförande och återbruk.

Utöver den logistiska betoning som tävlingen framhävde har projektet även fokuserat på flera hållbarhetsaspekter så som livslängd, minimerad påverkan på klimat, minimerad resursanvändning och underhåll och återbruk. Volymmässigt består BIFROST-bron till över 90% av plockhuggetcertifierat trä, vilket innebär halva klimatpåverkan jämfört med motsvarande bro byggd i stål.

Den första BIFROST-bron invigdes i Uddebo i Tranemo i mars 2024 och är en vidareutveckling av den konstruktion som vann infraLIGHTER awards-tävlingen. Sedan tävlingen har projektgruppen och doktorander fortsatt förbättringsarbetet och tagit fram BIFROST-prototyper som passar i flera olika miljöer och med olika fördelar vad gäller både konstruktion och utseende.

Relaterade projekt